משרדינו מתכבד להציג בפניכם את הניוזלטר שלנו לחודש יולי 2024, בו תמצאו עדכוני חקיקה ופסיקה הרלוונטיים למשפט המוניציפאלי
משרדנו הביא לביטול היטל השבחה בסך כ- 20 מלש"ח
הועדה המקומית לתכנון ובניה שיגרה לחברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ (תש״ן) דרישת היטל השבחה בסך כ-20 מיליון ש״ח בגין מתקן דלקים, וזאת בעטייה של תכנית חדשה שהוחלה מס' שנים לאחר שתוכנית קודמת אשר איפשרה את השימוש פקעה. בית המשפט לעניינים מינהליים קיבל את עמדת משרדנו כי היתר שניתן על ידי הועדה למתקנים בטחוניים ממשיך להיות תקף גם לאחר שהנכס חדל להיות מתקן בטחוני.
עמ"נ 7142-11-23 מועצה אזורית גזר נ' תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ
משרדנו נלחם על שיקול הדעת והפררוגטיבה של הרשות המקומית לנהוג בתקציביה כראות עיניה
המדובר בתובענה ייצוגית שהוגשה כנגד העירייה בעניין אי הנגשת תחנות אוטובוס בתחומה. בין הצדדים הושג הסכם פשרה, אולם היועמ"שית לממשלה התנגדה להסכם הפשרה כמות שהוא. התנגדותה נסבה על דרישתה לכלול בהסכם הפשרה התחייבות כתובה של העירייה לפיה לא תעשה שימוש בכספי משרדי ממשלה שהתקבלו ומתקבלים אצלה לצורך הנגשת תחנות אוטובוס וגני שעשועים.
העירייה קיבלה את המלצת משרדנו שלא לקבל את הנחיות היועמ"שית "כתורה למשה מסיני", ולהילחם על הפררוגטיבה של הרשות המקומית והשלטון המקומי. שהרי, לגזבר העירייה והעומד בראשה יש את שיקול הדעת והסמכות להחליט באיזה מקור מימון להשתמש ובתנאי כי הדבר נעשה בהתאם להוראות הדין.
בפסק דינו בית המשפט אימץ את עמדתנו במלואה ודחה את התנגדות היועמ"שית לממשלה, אך הוסיף כי העירייה תתחייב שבכל פנייה למשרד ממשלתי לסבסוד/תקציב ממשלתי כזה או אחר, תציין העירייה כ'גילוי נאות' לאותו משרד ממשלתי, האם נעשה בכספים שהתקבלו ממנו בעבר שימוש לצורך מילוי הסכם פשרה בהליך זה. אנו סבורים שגילוי נאות זה בהחלט סביר ומקובל וכך גם נקבע בבית המשפט העליון בעע"מ 933/19 שושנה ברגר נ' עיריית חיפה.
ת.צ 41589-02-23 רפאל מיכאל ישראל ז"ל נ' עיריית מגדל העמק
ביטול המועצות המקומיות
משרד הפנים פרסם תזכיר חוק הרשויות המקומיות (הפיכת המועצות המקומיות לעיריות), התשפ"ד – 2024. תזכיר זה נומק בכך כי אין הבדל מהותי בין עירייה לבין מועצה מקומית, ועל כן אין הצדקה להחלת הסדרים שונים, הנובעים בעיקר מטעמים היסטוריים או תקלות חקיקתיות. מצב זה לדעת משרד הפנים, יוצר חוסר ודאות ואי בהירות לעניין הדין החל, וסרבול וחוסר יעילות באסדרת הפעילות של הרשויות המקומיות.
משרד הפנים מחריג את המועצות האזוריות מתזכיר חוק זה, בהינתן כי לגבי אלו קיימים מאפיינים שונים באופן מהותי, כגון מערכת השלטון הדו – רובדי.
נזכיר, כי ביום 19.3.2007 הוגשה לממשלה הצעת חוק העיריות שמטרתה הייתה לאחד את החקיקה לגבי הרשויות המקומיות לדבר חקיקה מרוכז. הצעת חוק זו כללה אף היא שני סוגי רשויות מקומיות : עירייה ומועצה אזורית, כאשר העיריות חולקו לארבעה סוגים: עצמאית, רגילה, בהתייעלות ובהבראה. משמעות ההבחנה הינה ברמת העצמאות הניתנת לכל סוג עירייה לפעול ללא פיקוח משרד הפנים.
לא נהיר מדוע משרד הפנים אינו פועל לקידום הצעת חוק העירייה אשר כללה פתרון כולל לרשויות המקומיות, ובוחר לקדם את הנושא באופן חלקי.
כך או כך, המעבר ממועצה מקומית לעירייה דורש היערכות במספר תחומים:
- הקמת ועדות המחויבות בעיריות אך הינן ועדות רשות במועצות מקומיות כגון: כספים, בטיחות בדרכים, קידום מעמד הילד, חינוך.
- פנייה לממונה על המחוז בעת בקשה למחיקת חובות אבודים;
- העסקת יועץ משפטי פנימי;
- הקמת ועדה לתו"ב מקומית עצמאית
- מבקר במשרה מלאה
יש כן בתקנון ניהול ישיבות מועצה הבדלים לעניין ספירת הימים (במועצות כולל סופש ובעיריות לא כולל סופש).
נציין, כי תזכיר החוק כולל חריג המאפשר לשר להחריג רשות מסוימת ולהמשיך להחיל לגביה את ההוראות לגבי מועצות מקומיות.
למותר לציין כי משרדינו עומד לרשות המועצות בכל שאלה אשר תעלה כתוצאה מהחוק הנ"ל, ככל שיאושר ויפורסם.
תזכיר החוק פתוח להערות ציבור עד ליום 14/7/2024 בשעה 23:59
תזכיר חוק תובענות ייצוגיות (תיקון מס' 16), התשפ"ד-2024
משרד המשפטים פרסם תזכיר לתיקון חוק התובענות הייצוגיות, הנועד להפחית את ניצול כלי התובענות הייצוגיות להשאת רווח, וכן לייצר ודאות במקרים בהם החוק שתק ובתי המשפט נאלצו לדון ולהכריע, הכרעות סותרות או שפוגעות ברשויות הציבוריות. כיו"ב קובע התזכיר:
- חובת עריכת פנייה מוקדמת (במענה לפסיקה אשר לכתחילה קבעה חובה כזו, אולם לאחר מכן קבעה כי אין בה הכרח). חובה זו הינה כלפי עסקים זעירים, קטנים ובינוניים בענייני צרכנות. התיקון קובע כי חובה זה תהא בתוקף לשנתיים מיום כניסתו לתוקף, עם סמכות הארכה לשר המשפטים.
בכל הנוגע לרשויות המקומיות, תהא חובת פנייה מוקדמת לגבי תביעות השבה בלבד, אשר תאפשר לה חדילה בתוך 60 ימים. הפנייה המוקדמת לרשות לא תשמש כהודאה מצדה בהליך אזרחי .
- הגבלת הגשת לחמישה הליכים בלבד לשנה לאדם;
- מסירת הסמכות העניינית לדון בתביעות השבה כנגד תאגיד מים וביוב לבית המשפט לעניינים מינהליים;
- יידוע רשות המסים בכל בקשה המוגשת בסעד של השבת מס ששולם;
- הקצבת 120 ימים לתיקון ליקוי עליו הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בתחום אבטחת מידע כנגד רשות ציבורית;
- הכללת השבה גם בתקופה שממועד אישור התובענה כייצוגית (ולא רק 24 החודשים הקודמים לה);
- הגבלת תקופת ההשבה החלה על רשויות מקומיות גם בנוגע לתאגידי מים וביוב;
- הגבלת הגשת תובענה ייצוגית בנושאים מסוימים (שעניינם בעיקר לצרכנים) לסעדים שאינם כספיים, וגידור הפיצוי במקרה של תיקון הליקוי בתוך 60 ימים מהגשת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית;
- הגדרת שיעורי הגמול ושכ"ט במקרה של פסק דין, פשרה או הסתלקות.
משרדינו מברך על הצעת התיקון לחוק, המקדמת ודאות ומצמצמת את ניצול התובענה הייצוגית כנגד רשויות מקומיות ותאגידי מים. אנו מקווים כי התיקון יקודם בקרוב.
משרדינו הדף עתירה לפטור מאגרת שילוט לשלטי חוצות
בתקופת הקורונה התקינה העירייה הוראת שעה בחוק העזר, לפיה היא מקנה פטור מאגרת רישוי לעסקים קטנים. העירייה סירבה להעניק הפטור לחברות השילוט המפרסמות בשלטי חוצות, אולם הסכימה לאפשר פריסה של התשלום.
החברות הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בב"ש וטענו כי מדובר באפליה ביחס לעסקים אחרים שקיבלו פטור, שכן הן נפגעו באופן קשה בתקופת הקורונה, בה לקוחות לא הוציאו כספים על קמפיינים חדשים והם נאלצו לבטל הזמנות לשילוט חוצות שכבר הוזמן. לטענתן, אין הבדל בין חברה התולה שלט פרסומת שלה וקיבלה פטור מתשלום האגרה, לבינן. לטענתן, מרבית שלטי החוצות הוסרו בתקופה זו ונגרמה להן פגיעה כלכלית קשה. הן הוסיפו כי מצופה היה מהעירייה להעניק להן פטור מתשלום אגרות השילוט כפי שעשו עיריות אחרות, לדוגמא עיריית תל אביב, שהחליטה להעניק 50% הנחה באגרות גם בלי תיקון לחוק העזר העירוני. לטענת החברות, תכלית אגרת השילוט היא, כי כל עוד אין פרסום – אין שירות מצד הרשות המקומית, ומכאן שאין רציונל בהיעדר פרסום, לגביית אגרת שילוט.
עיריית באר שבע, באמצעות משרדינו, טענה כי מצבן של העותרות שונה ממצב בתי העסק האחרים שקיבלו פטור, שכן הפעילות שלהן לא נאסרה ולא הושבתה ביחס לפעילות של עסקים אחרים. גם אם היקף הכנסותיהן ירד בתקופת הקורונה, הן יכלו עדיין להמשיך לפרסם על גבי שלטי החוצות. עוד טענה העירייה, שבדומה לערים נוספות, גם היא עשתה אבחנה בין חברות שילוט המפרסמות על גבי מבנים רבים וגגות, לבין עסק קטן ובודד שיש לו שלט אחד על גבי החנות או מעליה.
בית המשפט המחוזי קיבל את טענות העירייה ודחה את העתירות תוך שהוא קובע שאין אפליה בין העותרות לבין עסקים אחרים בהחלטות שקיבלה העירייה לגבי הענקת הפטור: "מדובר בשוני מהותי בין שתי קבוצות העסקים – בקבוצה הראשונה מדובר בבתי עסק אשר הושבתו לחלוטין או כמעט לחלוטין מפעילות כלכלית ועסקית ומובן שסגירת העסק עצמו שומטת את הקרקע תחת הצורך בשלטים. זאת, להבדיל מהעותרות אשר עוסקות בהצגת שלטי פרסום חוצות, השלטים אינם בבתי העסק שלהן, פעילותן לא נאסרה, ולא נמנע מהן להמשיך בה. סבורני כי שוני זה בין סוגי בתי העסק משמיט את הקרקע תחת טענת האפליה".
עע"מ 2537/23 פורום ארט בע"מ ואח' נ' עיריית באר שבע
סמכות עניינית בשאלת המחזיק בארנונה כאשר קיים הסכם פשרה
העותרים הגישו תביעה כספית לביהמ"ש השלום בה עתרו לביטול חיובים בגין נכס שבבעלותם. עיקר החיובים נסבו על ארנונה.
לטענת העותרים, בנכס מחזיקה פולשת ולא הם. לאחר מו"מ הגיעו הצדדים לפשרה לפיה העותרים שילמו את החוב ורישום המחזיקים בנכס עודכן כך שהפולשת הנטענת נרשמה כמחזיקה.
כשנה לאחר חתימת הסכם הפשרה המועצה השיתה על העותרים חיוב בארנונה בגין נכס נוסף הקיים באותם גוש וחלקה, באותה הכתובת. מדובר בנכס שעד לשנת 2023 נהנה מפטור מארנונה בגין היותו בלתי ראוי לשימוש, בחודש מאי המועצה החליטה לחייב את הנכס לאור עדכון החקיקה והגבלת הפטור לתקופה של 3 שנים בהתאם לסעיף 162 לפקודת העיריות.
העותרים עתרו לביהמ"ש לעניינים מנהליים בטענה שהמועצה הפרה את הסכם הפשרה. לטענתם ההסכם חל גם על הנכס השני משום שהוא נמצא באותם גוש וחלקה והיות שלא נרשם בהסכם באופן מפורש שהוא חל רק על נכס אחד. בנוסף, הם טענו שהיות שמדובר באותם גוש וחלקה אזי שני המבנים הם בגדר נכס אחד. בנוסף, הם טענו שהחיוב שהוטל הינו רטרואקטיבי משום שהופק באמצע השנה (חודש מאי 2023) והוחל מתחילתה.
מנגד, המועצה טענה שיש לסלק את העתירה על הסף היות שהיא נוגעת לשאלה מיהו המחזיק בנכס ולסיווגיו, ואלו סוגיות אשר נתונות מכוח הדין לסמכותם הבלעדית של מנהל הארנונה וועדת הערר במסגרת הליכי השגה וערר. כן טענה המועצה שבירור העתירה יחייב בדיקה עובדתית ביחס לזהות המחזיק בנכס ומענה לשאלה האם מדובר בנכס אחד או שני נכסים נפרדים.
בפסק דינו ביהמ"ש דחה את העתירה וקיבל את טענות המועצה. ביהמ"ש קבע כי הסעד שהתבקש על ידי העותרים דינו להתברר במסלול הסטטוטורי הקבוע בחוק הארנוה ולא ע"י פנייה ישירות לביהמ"ש לענייני מנהליים, זאת בהסתמך על פס"ד בעניין עע"מ 6911/19 יצחקי נ' עיריית הוד השרון, בו נפסק כי במסגרת עתירות מנהליות ידונו שאלות משפטיות עקרוניות בעלות חשיבות ציבורית, בעוד שיתר השאלות, לרבות שאלות משפטיות מובהקות, צריכות להתברר אצל מנהל הארנונה ואח"כ בפני ועדות הערר, בהתאם לסעיף 6 לחוק הערר. ביהמ"ש התרשם שבמקרה דנן אין מדובר בשאלה עקרונית בעלת משמעות רוחבית, אלא בשאלה פרטנית הנוגעת לנכס ספציפי של העותרים, ולכן מקומה אינו להתברר במסגרת עתירה מנהלית.
בנוסף, ביהמ"ש קבע כי יש לבחון את הסכם הפשרה בהתאם ללשונו ולתכליתו הסובייקטיבית, ומנסיבותיו, זאת לאור ההלכה בעניין ביבי כבישים, ומכוח זאת פסק כי הסכם הפשרה אינו חל על הנכס מושא העתירה.
כמו כן, ביהמ"ש אף דחה את טענת העותרים בדבר הטלת חיוב רטרואקטיבי, זאת משום שהחיוב הוטל מכוח הוראת חוק ולא בעקבות בדיקה עובדתית חדשה של המועצה שהפתיעה את העותרים. העותרים היו אמורים להיות מודעים להוראת החוק ולכך שתקופת הפטור מתוכה הוגבלה ל 3 שנים. היות שלא מדובר בהחלת הסדר חוקי חדש או נוהל חדש, או גילוי עובדה חדשה ע"י המועצה, אלא הוראת דין שהעותרים אמורים היו להיות מודעים לה, אין המדובר בחיוב רטרואקטיבי. מעבר לכך, בנסיבות העניין אין מקום לבטל את החיוב למשך תקופה של 5 חודשים משום שאין בכך פגיעה באינטרס ההסתמכות של העותרים.
לאור זאת נדחתה העתירה ונפסקו הוצאות בסך של 10,000 ₪ לטובת המועצה.
עת"מ 26151-09-23 אלאזרוב לבייב ואח' נ' מועצה מקומית סביון
ועדות התכנון והבניה אינן נדרשות להשיב פקדון אגרות בניה כאשר לא מולאו התנאים להיתר
7164/22 ועדה מקומית לתו"ב מעלה נפתלי ואח' נ' קסיס ואח'
משרדנו הדף עתירה כנגד חלוקת רווחים
המועצה האזורית באר טוביה ועיריית קרית מלאכי הגישו עתירה כנגד ההחלטה על חלוקת רווחיהן מבסיסי צה"ל ואזורי התעסוקה המצויים בתחומן. משרדינו ייצג שלוש מבין שבע הרשויות להן נדרשה חלוקת רווחים עפ"י צו שפורסם.
העותרות העלו טענות שונות כנגד תקינותו של ההליך שבמסגרתו הוחלט על הוצאת הצווים כאמור, כמו גם טענות לגופה של חלוקת ההכנסות שנקבעה בהם, סבירותה, מידתיותה וכיוצ"ב. לאור טענותיה אלה מבקשת באר טוביה לבטל את דו"ח הוועדה המקצועית והמלצותיה כמו גם את המלצות מנכ"לי משרד הפנים שהתקבלו בעקבות דו"ח זה והחלטות השרים אשר אימצו המלצות מנכ"ליהם אלו, כפי שאלה גולמו בסופו של דבר בצווים שפורסמו.
לאחר שנשמעו טענות הצדדים בדיון בפניו, המליץ בית המשפט העליון על משיכת העתירה. העותרות קיבלו ההמלצה והעתירות נדחו.
בג"ץ 2971/22 ובג"ץ 5238/22 המועצה האזורית באר טוביה ועיריית קרית מלאכי נ' שר הפנים ואח'
פטור נכס חדש
בימים האחרונים פורסם כי השופטת בדימוס ד"ר דפנה אבניאלי ובעלה זכו בהליך ערר על החלטת מנהל הארנונה שלא להעניק להם פטור לנכס חדש מכח תקנה 12 לתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993.
תקנה 12 לתקנות מאפשרת מתן הנחה של עד 100% לנכס ריק למחזיק שהוא בעלים ראשון.
לטענת העירייה, הבעלים הראשון הינו הבעלים הראשון שמחויב בנכס. במקרה זה, הקבלן נרשם כבעלים הראשון ועל כן קיבל את ההנחה לחצי שנה.
ד"ר אבניאלי ובעלה רכשו את הדירה מהקבלן וביקשו הנחת נכס חדש. העירייה דחתה בקשתם לפטור זה, אולם אישרה פטור נכס ריק לפי תקנה 13.
ועדת הערר קבעה כי לאור העובדה שהנכס החל להיות מחויב בשעה שהוא כבר נמכר על הנייר לרוכשים, הרי שהרוכשים הם בעלים ראשונים, והקבלן הינו בגדר מחזיק ולא בעלים. על כן, החליטה הועדה כי העוררים זכאים לפטור נכס חדש לפי תקנה 12, ולא הקבלן.
בהיותה של החלטה זו בעלת השלכה רחבה הן על עיריית תל אביב, הן על כלל הרשויות בארץ הנוהגות באופן דומה, בכוונת העירייה לערער על החלטה זו.
הצעת חוק לתיקון פקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין) (פטור מארנונה למצללה), התשפ"ג-2023
בימים האחרונים אושרה בקריאה טרומית הצעת החוק הנ"ל, אשר מטרתה מתן פטור מוחלט לפרגולות, ללא הבחנה בין סוגי הקירוי.
נזכיר, כי בשנת 2018 הוכנס תיקון לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי תקציב), תשנ"ג-1992 והוסף לו סעיף 8(ד) אשר נגע לפטור מארנונה למצללות אשר כוסו בכיסוי פלסטיק שקוף. תיקון זה, שכונה "תיקון אמסלם" נוסח באופן מסורבל ויצר פרשנויות וגישות שונות בין הרשויות.
כעת, מבוקש להחליף את "תיקון אמסלם" בתיקון חדש (אולי "תיקון פסל" שכן יוזמו הינו ח"כ משה פסל ממפלגת "הליכוד"). התיקון החדש יבוצע דווקא בפקודת מסי העירייה ומסי הממשלה (פטורין), 1938. התיקון נוגע למצללות (פרגולות) הבנויות בצמוד לנכס למגורים, בחצר, גג או מפרסת, מחומרים קלים, הנסמכות על לא יותר משתי קירות והמרווחים בין החלקים האטום עולים כדי 10% לפחות מכלל שטחן. זאת בניגוד לתיקון אמסלם, הדורש כי המרווחים יעלו כדי 40% לפחות.
לאור סעיף 5ג לפקודת הפיטורין, מדובר למעשה בפטור של 67% ולא פטור מלא כפי שהתבקש בתיקון אמסלם. לפיכך, יידרש מרשויות מקומיות המחייבות פרגולות לוודא ציון מידות הפרגולה במסגרת מדידה של נכסי המגורים.
דברי ההסבר לתיקון פסל מפרטים כי "פרגולה (מצללה), נועדה ליצור צל במרפסת הבית או להגן מפני הגשם, ואינה חדר מגורים כשאר החדרים בבית, לכן לא מוצדק לגבות בגינה ארנונה". יחד עם זאת, אנו מוצאים כי בפועל קיימות פרגולות בהן נעשה שימוש כמגורים ומוצבים תחתן ריהוט וציוד כסלון או מטבח. מצאנו כי חסר אפוא, דיוק בתיקון לעניין זה, באופן שיחול רק על אותן פרגולות שעניינן הצללה והשימוש תחתן אינו בעלת זיקה משמעותית למגורים. בנוסף לכך יפה ותקף טעם זה גם לגבי חלקים אחרים בבניין כגון מבואת כניסה בעלת קירוי עילי. לפיכך, ספק אם יש בטעם זה כשלעצמו בכדי להצדיק מתן פטור ולו חלקי בארנונה בגין פרגולות.
כן מצאנו כי מקומו של התיקון אינו מתאים ונכון בפקודת הפיטורין. זאת, לאור העובדה כי הפקודה באופן היסטורי ומהותי נוגעת לנכסים ומחזיקים בעלי זיקה ציבורית (כגון שירותי בריאות, רווחה, חינוך וכיו"ב). לדידנו, המקום הנכון לתיקון זה הינו דווקא בתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ"ג-1993, הכוללות הוראות רלוונטיות לנכסי מגורים.
עקרונות הפחתת הוצאות פיתוח בשומת היטל השבחה
תשומת הלב להחלטת ועדת ערר לפיצויים והשבחה בערר כנגד הכרעותיהם של שני שמאים מכריעים, על כך שהפחיתו הוצאות פיתוח מערכי השווי בעת קביעת גובה ההשבחה.
ועדת הערר סוקרת בהחלטתה את הפסיקה הקיימת, אשר אינה אחידה, מקבלת את עמדת הועדה המקומית כי השמאים המכריעים שגו באופן מהותי שעה שלא היה מקום להפחית את הוצאות הפיתוח, וקובעת עקרונות להתייחסות לפיתוח בשומות השבחה.
8060/22 ו- 8069/22 הועדה המקומית לתכנון ובניה בית שמש נ' מגן עבודות הנדסה בנאיות